Vecka 34


Kroppen: Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.

Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

Barnet: Barnet är väl medveten om förvärkarna, men det tycks inte vara obehagligt på något sätt. Huden har antagit en mer rosa ton genom inlagring av underhudsfett, vid denna tidpunkt kan barnet utan vidare överleva utanför livmodern. Nu reagerar barnet olika på mammas, pappas/partners samt främmande personers röster


Kommentarer
M

Grattis för att ni har kommit över en hög tröskel! Du och barnet!

Svar: Vad för tröskel?
Anneh

2012-06-15 @ 21:17:08
Malin

Hej Anne!

Brukar vara inne på familjeliv och glutta, även skrivit med dig och några andra tjejer från Södertälje :) Såg nu att du hade en blogg! Kul att läsa om människor som är i samma sits som en själv. Går in i vecka 32 på måndag nu och bor i Järna! Såg att du bor i världens ände "Trosa". Vi håller på och söker boende där, trobo, och hoppas innerligt att vi får något snart!

Ja, hej, skulle jag säga i alla fall :)

Svar: Hej Malin, gud vad kul, hoppas ni får ett boende här snart! Har du FB? Kollade efter dig men hittade inte..
Anneh

2012-06-17 @ 01:14:48
Malin

Hej igen! Ja, jag hoppas också att det blir snart :) såg att ni också flyttat. Var det inom trobo, i så fall hur länge fick ni stå i kö? Jag har haft facebook, men tycker att man blir så himla "beroende" av det. När det blev så illa att mina bästa kompisar sa "har du inte kollat min FB?" när jag frågade hur de mådde, eller vad dom hade gjort idag så tyckte jag att det hade gått för långt :P Därför har jag varit "clean" nu i snart två år, haha! SÅ skönt!

2012-06-17 @ 11:44:21
Malin

När jag frågade vännerna IRL eller via telefon alltså :)

Svar: Ahaa i see! Ja det blir ju tyvärr lätt så.. :) nej vi flyttade från trobo till en annan hyresvärd här, dom var snabbare med att erbjuda lgh. Ett tips, ring in till Inger typ en gång i veckan och fråga om lägenheter, för det finns inget riktigt kösystem, utan hon delar ut lägenheterna lite efter behov. Så hon måste komma ihåg dig. Den som skriker högst får boende först ;) Kollar ni bara hos Trobo eller även hos HSB? Sen finns ju bröderna gustavsson, som vi hyr av.
Anneh

2012-06-17 @ 11:45:20
Malin

Okej, tack för tipset! Ska ringa och checka av med henne i veckan :) Just nu bor vi hos en privat hyresvärd, Sture Hagström, snålast i världen. Vi har kämpat i över ett år för att få en utredning av lägenheten. Vi har upplevt dålig ventilation, vilket också har gett upphov eventuella fuktskador. För tre månader hade vi ventilationskillar här och vi fick reda på att lägenhetens ventilationshål har blivit igenspacklade när dem renoverade fasaden på huset för 10 ÅR sen! Sen har vi haft anticimex här och de konstaterade att vi har stora fuktskador i badrumsväggar och golv, även ute i hallgolvet. Jävla gubbe som aldrig trott på oss! Ett tag sa han att vi får skylla oss själva, "sluta duscha så mycket, så mycket som ungdomar duschar nu förtiden har jag aldrig gjort. Åk till clean car och duscha. Det här är inte mitt problem".... men nu får vi renoverat - äntligen - veckan efter midsommar. Hoppas han håller vad han lovar så att det är färdigt innan våran lilla plutta anländer till världen :-) Gah, nu skrev jag mer än jag tänkt... Haha.. Hur bor ni nu? 1:a, 2:a, 3:a....? :)

Svar: Nej men gud, det där låtet ju inte roligt alls :S Skönt att ni får renoverat iaf. Hur kommer det sig att ni söker er till Trosa? :)Vi bor nu i en 3a, flyttade från en 2a.
Så ni väntar en flicka? Vad kul! Vi har valt att inte ta reda på kön, men man är ju sååå nyfiken! När är du beräknad? :)
Anneh

2012-06-17 @ 21:05:55
Malin

Läste att ni varit i mantorp! Kul! Är ni också bilfantaster?! Vi åker också på massa bil evangemang jämt :P Fredrik, min man bygger bil också :) BMW E30 M3!

Svar: Nämen vad kul! Ja det kan man säga, eller det är väl mest Daniel, min sambo, som är sjukligt bilintresserad, jag hänger mest med på ett bananskal, men tycker det är väldigt kul!Hoppsan, det där är visst Daniels "drömbil" :)
Var ni på Gatebil?
Anneh

2012-06-17 @ 21:10:42
Malin

Haha, vad är oddsen att det skulle vara din killes drömbil? Kul att vi har endel gemensamt :) Det där med att följa med på ett bananskal känner jag igen ;) Men jag tycker att det jätteroligt att komma ut och se så mycket folk, sen kan man ju inte låta bli att smittas av bilsjukan heller! Det finns ju så mycket fint och bilar som går omänskligt bra :P

Yes, vi väntar en liten flicka! Vi kunde inte hålla oss, haha. Spännande att inte veta! Man blir så himla galen av längtan efter dem! Det kryper under huden ibland! Tur att dem små snart är här :->

Vi fastnade lite för Trosa/Vagnhärad efter att vi tänkt att lägga ett bud på en lägenhet i Vagnhärad, men budet gick förlångt att vi var tvugna att avstå :) Det är så litet och mysigt, känns som ett bra och tryggt ställe för barn att växa upp på! Vi vill INTE flytta mot Södertälje hållet, usch, usch...... Gud vad skönt med 3 rok, vi bor i en tvåa på 56 kvm, och jisses vad en liten bebis kan ta plats utan ens ha kommit ut ur magen :P antar att du vet vad jag pratar om, haha...

Vi var inte på gatebil! Hade velat åka dit men har åkt på revbensinflammation sen några månader tillbaka så kan inte åka bil längre sträckor och Fredrik hade annat för sig denna gång! Får satsa på nästa år! ;)

Jag är beräknad till den 20 august :) läste i din blogg att du är beräknad till den 1:a? Stämmer det? Om det stämmer så kan ju er bebis komma i princip när som i juli också, spännande! Man är så nära målet nu! :->

Svar: Det där med att redan ta plats, huaa! Har ju grejer överallt känns det som! Vi flyttade från en tvåa på 59kvm, så jag vet hur det är ;) nu har vi 80kvm och det känns trångt ibland.. Suck! Ja det är litet, har växt upp här. Trosa är verkligen en sommarstad känns det som, lite halvdött på vintern, men det blir väl alla små "städer". Ja deg stämmer bra, eller aa 2a augusti är det. Men förhoppningsvis blir det juli. Det vore skönt!Ajdå, revbensinflammation, hur får man det? Låter inge vidare :(
Anneh

2012-06-18 @ 01:11:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0